Brand & Category Development Manager
Scan Sverige är inne i en spännande tillväxtfas där vi moderniserar vårt erbjudande och stärker vår position som marknadsledare. Nu söker vi en Brand & Category Development Manager för kategorin Kött – en nyckelroll där du får forma framtidens matvanor och driva tillväxt för vår varumärkes- och produktportfölj. I denna roll får du möjlighet att bidra till en ökad och hållbar svensk livsmedelsförsörjning med ett av Sveriges mest välkända varumärken.
Det här kommer du att göra
Som Brand & Category Development Manager för kategorin Kött har du ett helhetsansvar för att utveckla, positionera och driva tillväxt i vår mest centrala kategori. Du tar fram och implementerar den långsiktiga kategori- och varumärkesstrategin, med fokus på att öka marknadsandelar, stärka konsumenternas relation till våra produkter och utveckla vår affär över samtliga försäljningskanaler.
Du samarbetar nära kollegor inom marknad, försäljning, produktutveckling och innovation – och fungerar som en drivande kraft i tvärfunktionella initiativ. Genom att analysera trender, konsumentbeteenden och konkurrens identifierar du nya möjligheter, initierar koncept- och designutveckling samt optimerar portföljen och driver projekt från idé till lansering i nära samarbete med Product Portfolio Manager. Du ansvarar för budget kopplad till ditt kategoriområde.
Du har även ett nära samarbete med kunder och vår säljorganisation i att initiera och driva kategoriprojekt som stärker vår position som den ledande aktören på marknaden.
Du är placerad på vårt huvudkontor i Stadshagen i Stockholm och rapporterar till Head of Brand & Category på Scan Sverige. Du ingår i ett dedikerat team på 6 personer bestående av 3 Brand & Category Development Managers, 2 Product Portfolio Managers och 1 Insight Manager.
Det här behöver du för att lyckas och trivas
Du har:
- Erfarenhet inom varumärkesutveckling och/eller kategoriutveckling, inköp eller kommersiell roll från FMCG
- Erfarenhet av att driva strategiska initiativ för tillväxt och lönsamhet
- Kompetens i marknadsanalys, konsumentinsikt och konkurrentbevakning
- Dokumenterad erfarenhet av att leda och delta i tvärfunktionella projekt
- Professionella språkkunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
- En akademisk utbildning inom marknadsföring, ekonomi, försäljning eller liknande, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdigt
- Vi ser dessutom att det är en stor fördel om du har erfarenhet från en verksamhet som hanterar hela värdekedjan, från råvara till slutprodukt.
Det här behöver du för att lyckas och trivas Du har: Du är: Låter det intressant? Vi hoppas det! Du ansöker till tjänsten online, gärna så snart som möjligt men senast den 8/8. Urval kan komma att ske löpande. Som slutkandidat kommer det att genomföras en bakgrundskontroll via vår leverantör ToFindOut. Har du frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Talent Acquisition Specialist, Johanna Lindfors, på johanna.lindfors@lantmannen.com. Vi ser fram emot din ansökan!
För en mer objektiv och inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot personligt brev utan ber dig istället att besvara urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten. I rekryteringsprocessen ingår både psykometriska tester och kompetensbaserade intervjuer, med syfte att främja en rättvis utvärdering för alla kandidater.