Scan Sverige förvärvar Slaktarkorv

Scan Sverige förvärvar Slaktarkorv och adderar därmed ännu ett väletablerat varumärke till portföljen. Förvärvet innebär också att bolaget fortsätter stärka svensk livsmedelsproduktion och sitt redan idag attraktiva erbjudande inom korv och charkuterier.

- På Scan Sverige har vi ett tydligt mål om att öka tillgången och utbudet av svenskt kött och charkuterier och det här förvärvet är ännu ett steg i den riktningen. Slaktarkorv har haft en fin utveckling på marknaden det senaste året sett till både omsättning och volym, och det finns stor potential att fortsätta utveckla affären, säger Lars Appelqvist, vd Scan Sverige.

Slaktarkorv grundades 2013 av lantbruksföretagarna Åsa Lillbro och Per Karlsson. Sedan dess har Slaktarkorv blivit ett väletablerat varumärke på marknaden, med bred geografisk närvaro och rikstäckande försäljning. Sortimentet består av korv och charkuteriprodukter, alltid med 100 procent svenskt kött.

- Slaktarkorv är ett uppskattat varumärke som med sin nischade position och omtyckta produkter blir ett välkommet komplement till vårt befintliga erbjudande och sortiment. Särskilt intressant är Slaktarkorvs utveckling inom kryddkorv, ett segment där det finns goda möjligheter att växa framåt, säger Maria Dundeberg, Kommersiell direktör Scan Sverige.

Affären är ett varumärkesförvärv och tillträde sker den 1 april 2026. Scan Sverige hanterar redan idag förädlingen och produktionen av Slaktarkorv enligt samarbetsavtal.

- Vi är stolta över den resa vi har gjort med Slaktarkorv – från idé till etablerat varumärke med närvaro hos samtliga stora aktörer inom detaljhandeln. Att det nu säljs vidare till Sveriges ledande kött- och charkföretag, som kommer att fortsätta utveckla varumärket, känns väldigt glädjande, säger Per Karlsson, ägare av Slaktarkorv.


För frågor, vänligen kontakta:
Scan Sveriges pressjour
08–7258510
press@scansverige.se